5. მოძრაობის ფარობითობა. მოძრაობა ბმებით.


5.1.   მენავე მდინარეზე გადადის ისე, რომ ნაპირის მართობულად მოძრაობს. რა მანძილზე ჩაიტანს ნავს დინება თუ მდინარის სიგანე 100 მ-ია, ნავის სიჩქარე კი მდინარისას ორჯერ აღემატება? [50]

5.3.   ხომალდი გამოდის A პუნქტიდან α კუხით ნაპირისადმი.   B პუნქტიდან დაუყოვნებლივ უშვებენ ტორპედოს (იხ.ნახატი). ნაპირისადმი რა კუთხით უნდა გაუშვან ტორპედო, რომ ხომალდს მოხვდეს? გემის სიჩქარეა v1 , ტორპედოსი - v2. [sinβ= (v1/ v2)sinα]

5.5.   კატარღა აღმოსავლეთის მიმაეთულებით 27 კამ/სთ სიჩქარით მიცურავს. ამ დროს მგზავრს ეჩვენება, რომ ქარი ჩრდილოეთიდან უბერავს. მიმართულების შეუცვლელად კატარღამ სიჩქარე 54კმ/სთ-მდე გაზარდა. ამჯერად მგზავრს ეჩვენება, რომ ქარი ჩრდილო-აღმოსავლეთიდან უბერავს. განსაზღვრეთ ქარის სიჩქარე და მიმართულება (≈10,6 მ/წმ ჩრდილოდასავლეთიდან)

5.6.   ორი ხომალდი v1 და v2 სიჩქარით ერთმანეთის შემხვედრი მიმართულებით მიცურავს. მაშინ როცა მათ  მანძილი აშორებდათ ერთი ხომალდიდან მეორისაკენ მტრედი გაფრინდა. მიაღწია თუ არა მეორე ხომალდს, მტრედი მობრუნდა და უკან გამოფრინდა და ა.შ ვიდრე ხომალდები არ შეხვდნენ ერთმანეთს. რა მანძილს გაიფრინა მტრედმა თუ მისი სიჩქარე v-ს ტოლია? [L1= Lv/(v1+v2)]


5.8.   ორი ნაწილაკი v1 და v2 ურთიერთპერპენდიკულარული წრფეების გასწვრივ მათი გადაკვეთის წერტილისაკენ მოძრაობს. t=0 მომენტში ნაწილაკები გადაკვეთის წერტილიდან L1 და L2 მანძილებითაა დაშორებული. რა დროის შემდეგ იქნება მათ შორის მანძილი მინიმალური? [t=(L1v1+L2v2)/ (v12+v22)

5.11. ბიჭი, რომლის სიმაღლე 1,5 მ-ია 3მ/წმ სიჩქარით გარბის ფანრის ქვეშ, რომელიც 3 მ სიმაღლეზე კიდია რა სიჩქარით მოძრაობს ბიჭის თავის ჩრდილი? [6 მ/წმ]

5.12.ძნელია-სცილდება სასკოლო პროგრამას* სინათლის სხივი ეცემა ОА ეკრანს რომელიც О ღერძის ირგვლივ ბრუნავს იხ. ნახატი). სხივი ეკრანზე С ათინათს წარმოქმნის. ეკრანის ბრუნვის კუთხური სიჩქარეა ω, კუთხე სხივსა და ჰორიზონტს შორის არის α. რა სიჩქარით გადაადგილდება სხივი ეკრანზე, როცა ეკრანი ვერტიკალურ მდგომარეობას გადის? ამ დროს OC=L [v =Lωtgα]



5.13.ბაქანი გადაადგილდება ორ ერთნაირ გორგოლაჭზე (იხ. ნახატი). რმდენით გადაადგილდა თითოეული გორგოლაჭი, თუ ბაქანი 10 სმ-ით გადაადგილდა? [5 სმ]



5.14. L სიგრძის ფიცრის ერთი ბოლო ცილინდრზე დევს, მეორე ბოლო კი ადამიანს უჭირავს (იხ. ნახატი). ადამიანი აწვება ფიცარს წინ ისე, რომ ცილნდრი იწყებს გორვას სრიალის გარეშე რა მანძილს გაივლის ადამიანი, ვიდრე ცილინრზე ფიცრის მეორე ბოლო აღმოჩნდება? [2L]



5.17. *ძნელია-სცილდება სასკოლო პროგრამას * სამი კუ ტოლგვერდა სამკუთხედის წვეროებში იმყოფება და ერთდროულად იწყებს მოძრაობას მუდმივი v სიჩქარით ისე, რომ პირველი კუ ყოველვის მეორეს უყურებს, მეორე- მესამეს, მესამე პირველს. სამკუთხედის გვერდის სიგრძეა a. იპოვეთ კუების მოძრაობის დრო შეხვედრამდე და გავლილი მანძილი. [t= 2a/3v; L=2a/3] 

5.18.ორი წრფე რომელიც α კუთხით გადაიკვეთება (იხ.ნახატი) ერთნაირი, v მოდულის მქონე სიჩქარით მოძრაობს საკუთარი თავის პერპენდიკულაღული მიმართულებით. რა სიჩქარით მოძრაობს მათი გადაკვეთის წერტილი?[u = v sin(α/2)]


5.27.*ძნელია-სცილდება სასკოლო პროგრამას * მართი კუთხის გვერდებზე მოძრაობს ძელი. ძელის B ბოლო მუდმივი v სიჩქარით მოძრაობს მარჯვნივ (იხ. ნახატი). ჩაწერეთ Α წერტილის სიჩქარის დროზე დამოკიდებულება. ათვლის საწყისად ჩათვალეთ მომენტი, როცა ძელი ვერტიკალურ კედელთან იდგა. განსაზღვრეთ ძელის C შუაწერტილის ტრაექტორია და და სიჩქარე  იმ მომენტში, როცა ვერტიკალსა და ძელს შორის კუთხე α= 450. ღერძის სიგრძეა L. [ტრაექტორია წრეწირია L/2რადიუსით 0 წერტილში]



5.32.*ძნელია-სცილდება სასკოლო პროგრამას * კატარღას, რომელიც 30 კმ/სთ სიჩქარით მოძრაობს, მიჰყავს მოთხილამურე (იხ. ნახატი). კუთხე თოკსა და კატერის სიჩქარის ვექტორს შორის a=1500 ; თოკსა და მოთხილამურის სიჩქარის ვექტორს შორის β=600 . განსაზღვრეთ მოთხილამურის სიჩქარე {52 კმ/სთ]










5.32.  *ძნელია-სცილდება სასკოლო პროგრამას* ტვირთს ორი უძრავი ჭოჭონაქის საშუალებით წევენ. განსაზღვრეთ ტვირთის სიჩქარე იმ მომენტში, როდესაც ძაფებს შორის კუთხეა α. ძაფები ერთნაირი, v სიჩქარით გამოაქვთ (იხ. ნახატი)

















No comments:

Post a Comment

Pages